Még néhány gondolat a rezilienciáról

Milyenek a reziliens emberek, milyen tulajdonságainkat kell fejleszteni ahhoz, hogy rezilienssé, ellenállóbbá váljunk a stresszel és a kihívásokkal szemben? Dr. Nemes Éva előadásában, amiről már itt írtam, a következőket emelte ki:

Érzelmek tudatosítása - ha a tudatosítjuk az érzéseinket egy adott helyzetben, akkor kontrollálni is tudjuk azokat. Sokszor az automatikus hiedelmeink váltják ki az érzéseinket egy helyzetben. Ezért, ha megtanulunk nem zsigerből reagálni, hanem képesek vagyunk megállni és gondolkodni mielőtt cselekszünk, akkor ellenállóbbakká válunk.

Pozitív életszemlélet - ha pozitív de ugyanakkor realista életszemléletünk van, akkor a nehéz helyzetekben jobban helyt tudunk állni.

Rugalmas gondolkodásmód - ha rugalmas a gondolkodásmódunk, akkor nem gátolnak a saját sémáink és képessé válunk arra, hogy meglássuk a probléma valódi okát, szét tudjuk választani a feltételezéseket, a hiedelmeket és a valóságot.

Hit a cselekvési képességeinkben - a reziliens emberek hisznek a cselekvési képességeikben. Ráadásul, jó a helyzet felismerési képességük is, újra tudnak értelmezni egy helyzetet, képesek megpillantani a váratlan lehetőségeket és új megoldási módokat tudnak találni.

Segítségkérés
re való képesség - Ha nehéz helyzetben merünk segítséget kérni a környezetünktől, könnyebben helytállnunk.

A kutatók azt figyelték meg hogy a reziliens emberek rendelkeznek a fenti képességek nagy részével. Jó hír, hogy egyöntetűen azt állítják, hogy ezek a képességek fejleszthetőek. Jó, jó, de hogyan?

Saját tapasztalatom az, hogy az érzelmek tudatosításában, a gondolkodásmódunk megismerésében és megváltoztatásában, a perspektívaváltásban nagyszerű segítség a szupervízió. Magyarországon sajnos egyáltalán nem elterjedt ez a tanácsadási forma, szinte csak a segítő szakmákban ismert. A szupervizorok.hu weboldalon találhattok információkat ezzel kapcsolatban és legközelebb én is fogok írni még erről.